Heilige Familie Ieper

Heilige Familie, Ieper

18 februari 2025, Ieper: 2 middelbare scholen, de Heilige Familie en het College, slaan de handen in elkaar. De leerkrachten Aardrijkskunde en Biologie organiseren een projectdag "Duurzaamheid" voor hun 4de middelbaars. In de voormiddag geven gastsprekers uit allerhande sectoren de 280 leerlingen een gastles of workshop. In de namiddag onderzoeken de leerlingen in groepjes een gebied in het Ieperse op vlak van duurzame (her)inrichting (vb: windmolenpark, van oude industrie naar woongebied, locatie duurzame landbouw, groene ruimte, ...).

Via Boerenwijs worden 3 gastsprekers uit de landbouwsector voor de klas gezet die het begrip duurzaamheid concretiseren naar hun bedrijf.

Doelstellingen?

Met dit vakoverschrijdend project werken de leerlingen aan een aantal vakspecifieke maar ook algemenere doelstellingen. 

  • Welke kansen kan de aarde ons als mens bieden & hoe grijpt de mens die kansen;
  • Hoe ver kan de aarde ons dragen;
  • Hoe kunnen we naar een meer duurzame toekomst evolueren binnen onderwerpen zoals bevolking, mondialisering, klimaatproblematiek, landbouw, economie, ... ;
  • Het belang van duurzaamheid en biodiversiteit.

Deze boerenwijzers waren present!

Naast sprekers uit andere sectoren, vertelden Johan, en An hoe zij aan duurzame landbouw doen. Hanne gaf een verhelderende sessie over de klimaatproblematiek en waarom landbouw 'in the picture' komt.

Johan_klein

Het Land van Melk en Honing

Johans verhaal begint in de jaren '70. Europa, plan-Mansholt zet de deuren open voor de industrialisering van de landbouw. Hij legt de leerlingen Bedrijfswetenschappen uit hoe indexatie van producten en lonen ervoor zorgen dat de landbouwer jaarlijks efficiënter moet gaan werken. Ook krijgen de leerlingen inzicht in de dalende cijfers van het aantal landbouwbedrijven over de jaren heen, terwijl de te voeden mondjes in onze maatschappij stijgen. 

Dus, efficiënter werken, en bewuster omgaan met wat wij van de aarde krijgen om aan voedselvoorziening te doen. Dat is waar Johan op zijn bedrijf naartoe werkt. Hij vertelt over circulariteit op zijn bedrijf, het streven naar zelfvoorziening op vlak van veevoeder en energie, ... Cijfers en sporenelementen vliegen door de klas om te komen tot de kern van zijn verhaal: hoe Johan via biologische landbouw zorgt voor een uitgeruste, rijke bodem die de basis is voor gezond vee en kwalitatieve melk.

An Ten Hoogen Elslande

Ten Hoogen Elslande

 

Tijdens haar gastles heeft An grote aandacht voor de termen die nieuw kunnen zijn voor de leerlingen: duurzaamheid, CSA, bio, ... Zo ontleedt ze met de klas de 4 basisprincipes van 'duurzaamheid': Gezondheid van bodem, dier, plant en planeet, Zorg voor natuurlijke hulpbronnen, Ecologie en Eerlijkheid. De leerlingen zien hoe de 4 basisprincipes vorm krijgen op het bedrijf. 

De leerlingen steken ook de handen uit de mouwen. Ze gaan aan de slag met het samenstellen van 4 groentenpakkenten: eentje voor de winter, zomer, lente en herfst. Ze krijgen een stapel foto's van groenten, moeten samen ontdekken over welke groenten het juist gaat, en proberen ze per seizoen te rangschikken. Met deze oefening wil An de leerlingen bijbrengen dat er het jaar rond lekker en gevarieerd gegeten kan worden van lokaal geteelde groenten. Misschien onthouden de leerlingen nu wel dat broccoli géén wintergroente is? 

Hanne Leirs_klein

Hanne Leirs - Studiedienst

Hanne is zelf geen landbouwster, maar werkt op de Studiedienst Boerenbond als adviseur Milieu. 

Tijdens de gastles zoomt Hanne eerst uit en brengt op een heldere manier wat er nu juist aan de hand is als we het hebben over klimaat. Nadien onderzoekt ze met de leerlingen welke sectoren spelers zijn, om vervolgens in te zoomen op de landbouw. De leerlingen leren over de broeikasgassen en waar de uitdagingen in de landbouwsector liggen. Ze zien wat de landbouw kan en zal doen om hun doelstellingen te bereiken, maar via stellingen leren ze ook hoe zij als consument het verschil zouden kunnen maken. 

Tip! Hanne's gastles is een heel interessante voor leerkrachten die rond het thema klimaat werken in de klas. 

En de leerkrachten?

Die zagen dat het goed was! De leerlingen kregen bij de start van de dag een bundel met verwerkingsopdrachten in handen. Hiermee gaan ze in de komende lessen nog aan de slag . Iedere klas werkt de bundel uit rond het bedrijf van hun gastspreker. Zo moeten de leerlingen op zoek gaan naar kaarten die hen meer vertellen over de bodem, de historische invulling van de grond waarop het bedrijf gelegen is, ... Ook vertalen ze het verhaal van duurzaamheid in het bedrijf van de spreker naar de SDG's volgens het "wedding cake" model. Tenslotte denken ze zelf kritisch na en formuleren ze adviezen ter verbetering. 

De themadag? Die wordt wegens succes volgend jaar opnieuw georganiseerd!

Andere voorbeelden zien?