Gastles: Duurzame ondernemers in Ieper
18 februari 2025, Ieper: 2 middelbare scholen, de Heilige Familie en het College, slaan de handen in elkaar. De leerkrachten Aardrijkskunde en Biologie organiseren een projectdag "Duurzaamheid" voor hun 4de middelbaars. In de voormiddag geven gastsprekers uit allerhande sectoren de 280 leerlingen een gastles of workshop. In de namiddag onderzoeken de leerlingen in groepjes een gebied in het Ieperse op vlak van duurzame (her)inrichting (vb: windmolenpark, van oude industrie naar woongebied, locatie duurzame landbouw, groene ruimte, ...).
Via Boerenwijs worden 3 gastsprekers uit de landbouwsector voor de klas gezet die het begrip duurzaamheid concretiseren naar hun bedrijf.
- Welke kansen kan de aarde ons als mens bieden & hoe grijpt de mens die kansen;
- Hoe ver kan de aarde ons dragen;
- Hoe kunnen we naar een meer duurzame toekomst evolueren binnen onderwerpen zoals bevolking, mondialisering, klimaatproblematiek, landbouw, economie, ... ;
- Het belang van duurzaamheid en biodiversiteit.
Deze boerenwijzers waren present!
Naast sprekers uit andere sectoren, vertelden Johan, en An hoe zij aan duurzame landbouw doen. Hanne gaf een verhelderende sessie over de klimaatproblematiek en waarom landbouw 'in the picture' komt.
Ten Hoogen Elslande
Tijdens haar gastles heeft An grote aandacht voor de termen die nieuw kunnen zijn voor de leerlingen: duurzaamheid, CSA, bio, ... Zo ontleedt ze met de klas de 4 basisprincipes van 'duurzaamheid': Gezondheid van bodem, dier, plant en planeet, Zorg voor natuurlijke hulpbronnen, Ecologie en Eerlijkheid. De leerlingen zien hoe de 4 basisprincipes vorm krijgen op het bedrijf.
De leerlingen steken ook de handen uit de mouwen. Ze gaan aan de slag met het samenstellen van 4 groentenpakkenten: eentje voor de winter, zomer, lente en herfst. Ze krijgen een stapel foto's van groenten, moeten samen ontdekken over welke groenten het juist gaat, en proberen ze per seizoen te rangschikken. Met deze oefening wil An de leerlingen bijbrengen dat er het jaar rond lekker en gevarieerd gegeten kan worden van lokaal geteelde groenten. Misschien onthouden de leerlingen nu wel dat broccoli géén wintergroente is?