"We willen het zo concreet mogelijk maken."

Ariane geeft samen met haar collega het vak werkplekleren aan de leerlingen van 6 Biotechnologische en chemische technieken. Voor hun eerste project werken ze rond het thema 'Melk', meer specifiek rond de samenstelling, kwaliteitsanalyses en productieprocessen ervan. 

Ariane maakt ons meteen gelukkig door te zeggen dat ze het voor hun leerlingen zo concreet mogelijk willen maken. Zelf hebben ze al een bedrijfsbezoek op de planning staan bij Danone, de alom gekende yoghurtproducent. 

    "Het zou fijn zijn als ze zelf zachte kaas bereiden."

    Het uiteindelijke doel van het project zou zijn dat de leerlingen zelf de handen uit de mouwen steken en een eigen zachte kaas bereiden. Na een gezamenlijke brainstorm beslist Ariane om ook een bedrijfsbezoek bij een melkveebedrijf vast te leggen. Zo zien de leerlingen waar de melk effectief vandaan komt, het basisproduct waarmee ze aan de slag zullen gaan. 

    Als afsluiter gaan we op zoek naar een melkveehouder die zelf ook melk verwerkt. De gastspreker kan dan vanuit zijn of haar ervaring de leerlingen vertellen hoe kaas van A tot Z bereid wordt. 

    Na deze indrukken verzamelen de leerlingen de nodige informatie, stellen ze een plan van aanpak op en gaan ze zelf aan de slag om, hopelijk, een lekker zacht kaasje te bereiden, mét de nodige aandacht voor kwaliteitsanalyse en hygiëneregels. 

      Hierdoor werken de leerlingen aan o.a. volgende leerdoelen:

      • Stalen nemen en behandelen, incl. correcte registratie ikv kwaliteitsbewaking;
      • meet- en analysetechnieken, incl. kalibratie van laboratoriummaterieel;
      • productietechnieken in verband brengen met industriële processen in de voeding;
      • wettelijke kwaliteitsvereisten en milieu- of kwaliteitszorgsystemen (SOP - ISO);
      • de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en maatschappij adhv maatschappelijke uitdagingen;
      • ...
      Nijswolkje

      Match gevonden!

      Boerenwijzer Tom van het Nijswolkje bleek de ideale match te zijn voor de vraag van Ariane.

      Op het Nijswolkje melken ze schapen én verwerken ze hun eigen melk. Tom is een opgeleid kaasmeester en met zijn achtergrond in de chemie kan hij het proces van kaas maken vanuit de wetenschappelijke kant benaderen.

      "Belangrijke taak"

      Zowel Tom als zijn partner Ann vinden het belangrijk om te vertellen waarom ze kiezen voor circulaire landbouw, en wat zij doen om met hun melk hun ecologische impact te verkleinen.

      Concrete uitwerking

      Danone Rotselaar

      Uitstap Danone

      De klas gaat op ontdekking in het bedrijf Danone. Daar leren ze hoe op grote industriële schaal melk verwerkt wordt naar yoghurt.

      de roos

      Bezoek melkveebedrijf

      Betty van het melkveebedrijf De Roos in Nieuwkerken-Waas schotelt de klas een interessante rondleiding voor, waarin de leerlingen meer leren over de weg die de melk aflegt, en de controles die dagelijks gevoerd worden.

      Nijswolkje Kaasmeester

      Gastles kaasmeester

      Tom, schapenhouder en kaasmeester, brengt het verhaal van hun bedrijf en toont hen meer over het productieproces van kaas. Hij deelt zijn tips zodat de leerlingen zelf aan de slag kunnen met het maken van een zachte kaas.

      Interesse gewekt?

      Goesting gekregen om hier zelf mee aan de slag te gaan? Duik in ons netwerk en maak kennis met de authentieke verhalen die onze tuin- en landbouwers willen brengen.

      Neem contact op!

      Wij helpen jou graag verder bij het maken van de juiste keuzes voor jouw groep, het zoeken naar een match of bij de voorbereiding van de klas. Aarzel niet om contact op te nemen!