Daar hebben ze nu wél kaas van gegeten!
"We willen het zo concreet mogelijk maken."
Ariane geeft samen met haar collega het vak werkplekleren aan de leerlingen van 6 Biotechnologische en chemische technieken. Voor hun eerste project werken ze rond het thema 'Melk', meer specifiek rond de samenstelling, kwaliteitsanalyses en productieprocessen ervan.
Ariane maakt ons meteen gelukkig door te zeggen dat ze het voor hun leerlingen zo concreet mogelijk willen maken. Zelf hebben ze al een bedrijfsbezoek op de planning staan bij Danone, de alom gekende yoghurtproducent.
"Het zou fijn zijn als ze zelf zachte kaas bereiden."
Hierdoor werken de leerlingen aan o.a. volgende leerdoelen:
- Stalen nemen en behandelen, incl. correcte registratie ikv kwaliteitsbewaking;
- meet- en analysetechnieken, incl. kalibratie van laboratoriummaterieel;
- productietechnieken in verband brengen met industriële processen in de voeding;
- wettelijke kwaliteitsvereisten en milieu- of kwaliteitszorgsystemen (SOP - ISO);
- de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en maatschappij adhv maatschappelijke uitdagingen;
- ...
Match gevonden!
Boerenwijzer Tom van het Nijswolkje bleek de ideale match te zijn voor de vraag van Ariane.
Op het Nijswolkje melken ze schapen én verwerken ze hun eigen melk. Tom is een opgeleid kaasmeester en met zijn achtergrond in de chemie kan hij het proces van kaas maken vanuit de wetenschappelijke kant benaderen.
Concrete uitwerking
Bezoek melkveebedrijf
Betty van het melkveebedrijf De Roos in Nieuwkerken-Waas schotelt de klas een interessante rondleiding voor, waarin de leerlingen meer leren over de weg die de melk aflegt, en de controles die dagelijks gevoerd worden.