MMI Kortemark neemt contact op met Boerenwijs met de vraag of we een landbouwer kennen die aan zuivelverwerking doet voor een gastles of workshop. Binnen de lessen techniek van 1B werken ze rond bewaartechnieken, fermenteren en veilig voedsel. 

In de klas maken ze al yoghurt met de leerlingen, maar ze wilden graag een stapje verder gaan. 

Hilde van 't Fazantenhof is een lokale melkveehoudster met een stevig uitgebouwde hoevewinkel, gevuld met eigen producten! Door haar leservaring in het verleden, kan Hilde de leerlingen actief bij de les houden en wisselt ze als een professional werkvormen af. 

Dé ideale match voor MMI Kortemark!

Doelstellingen?

Door het uitnodigen van boerenwijzer Hilde werken de leerlingen aan volgende doelstellingen, binnen het vak Techniek. 

  • (6.21) Biotechniek: 
    • Bewaren van voedingsmiddelen;
    • Functie en eigenschappen van verschillende verpakkingen om voedingsmiddelen te bewaren;
  • De leerlingen werken hygiënisch en ergonomisch;
  • De leerlingen hebben inzicht in de zuivelketen: van melkveebedrijf tot ijskast;
  • De leerlingen leren over de technieken in de zuivelverwerking: fermenteren, pasteuriseren, ... ;
  • De leerlingen leren over het proces van kaas maken.

Een gevarieerde workshop!

De 2 uur durende les zit vol werkvormen: van luisteren, naar kijken, naar dialoog, tot snijden en proeven!

Fazantenhof_Les

 

Hilde start de les het voorstellen van het bedrijf en bevraagt de leerlingen over wat zij weten over de landbouw. Zo zien de leerlingen wat het verschil is tussen een melk- en vleeskoe, hoeveel liter melk een koe per dag geeft en denken de leerlingen na over in welke gerechten allemaal melk verwerkt is. Via een video toont Hilde hoe koeien gemolken worden, hoe melk geroomd en nadien verder verwerkt wordt.

 

Tijd om te proeven! Hilde tovert enkele flessen boven van verse melk van dezelfde ochtend. De leerlingen proeven volle, verse melk en vergelijken dit met een slokje volle melk uit de winkel. Daarna komen ook karnemelk, halfvolle en magere melk aan de beurt. Vervolgens proeven leerlingen van plattekaas uit de winkel en plattekaas uit de hoevewinkel. Samen analyseren ze de verschillende smaken, texturen, ... 

Van melk naar kaas? Dat doet de klas samen met Hilde. Ze leren over de stappen die gezet worden, en wat zuursel en stremsel daarbij komen kijken. De kaasdoek wordt uitgelegd, en de kaas komt tevoorschijn. 

 

Fazantenhof_les
Fazantenhof_Les

 

Er wordt ook gerekend... Hilde vertrekt met de leerlingen van 100 liter volle melk. Ze toont hoe ze hier 10 liter room en 90 liter warme melk haalt. Van de 10 liter room, eindigt ze met 3,5 kg boter en 6 liter karnemelk. Van de 90 liter warme melk, maakt ze yoghurt en magere kaas.

Stap voor stap worden alle technische processen op een groot infobord getoond: fermenteren, pasteuriseren, ontromen, ... De weg van de melk wordt letterlijk zichtbaar voor de leerlingen.

 

En dan nu tijd voor de kers op de taart! Of de kruiden in de kaas! De leerlingen gaan aan de slag met hun plattekaas, snijden hun ingrediënten fijn, en voegen het nodige zout en peper toe. Per groepje wordt een ander kruidenkaasje gemaakt. Toastjes worden besmeerd, uitgewisseld en geproefd. 

Met volle buikjes, overloopt Hilde nog even de grote lijnen van de les en eindigen ze met een klasgesprek over wat de leerlingen zelf geleerd hebben die dag. 

fazantenhof_les

En de leerkrachten?

"De workshop was helemaal aangepast aan onze leerlingen uit 1B. Ze konden actief deelnemen en zagen hoe melk verwerkt wordt op de boerderij. Als je het aan ons vraagt, werden onze doelstellingen rond biotechnisch systeem gerealiseerd!"